Klavir in tolkala

17.04.2024
19:30
Akademija za glasbo UL, Dvorana Julija Betetta

izr. prof. Simon Klavžar, tolkala
doc. Sae Lee, klavir

Peter Jeretina, tolkala
Gašper Šemrov, tolkala
Lucija Lorenzutti, klavir
Vito Černko, klavir


Spored:

Giannis Papakrasas: Duo za klavir in tolkala 

Bruce Hamilton: Attractors za klavir, vibrafon in elektroniko 

Philipp Hurel: Tombeau za klavir in tolkala 

     doc. Sae Lee, klavir
     izr. prof. Simon Klavžar, tolkala

* * * * *

Steve Reich: Kvartet 

     Lucija Lorenzutti, klavir
     Vito Černko, klavir

     Peter Jeretina, tolkala
     Gašper Šemrov, tolkala

Matej Bonin: Eppur si Muove V. za 3 pianiste na dveh klavirjih in 3 tolkalce 
     
     doc. Sae Lee, klavir
     Lucija Lorenzutti, klavir
     Vito Černko, klavir
     izr. prof. Simon Klavžar, tolkala
     Peter Jeretina, tolkala
     Gašper Šemrov, tolkala


Giannis Papakrasas: Duo za klavir in tolkala 
V Solunu rojeni skladatelj Giannis Papakrasas je študiral kitaro v razredu Costasa Cotsiolisa, glasbeno teorijo pri Nicosu Solomonidisu in kompozicijo v razredu Costasa Siempisa na Solunskem nacionalnem konservatoriju. Kot solist in komorni glasbenik je nastopal v različnih mestih v Grčiji. Skladateljevo delo opredeljuje atonalnost znotraj stroge ritmične, melodične in harmonične strukture, njegova miniatura z naslovom Duo pa v divjem tempu raziskuje celoten obseg klavirja s podporo aksetskega večtolkalnega sestava in ritualističnega bobnanja. Papakrasas poučuje kitaro na Glasbeni šoli Katerini in na Občinskem konservatoriju Polichni.

Bruce Hamilton: Attractors za klavir, vibrafon in elektroniko 
Bruce Hamilton (1966, Philadelphia) komponira in izvaja glasbo različnih žanrov. Že več kot 30 let nastopa kot tolkalec, improvizator in elektronski glasbenik, njegova ustvarjalna produkcija, ki jo izdaja založba Non Sequitur Music, pa je eklektična, raziskuje več stilov in žanrskih hibridov. Hamilton je diplomiral na Univerzi Indiana (BM, MM, DM) in je profesor na Univerzi Western Washington, kjer poučuje glasbeno teorijo, kompozicijo in vodi studio za elektroakustično glasbo (WWEAMS). Hamilton živi v Bellinghamu s skladateljico Lesley Sommer in njunim sinom Milesom.
Skladba Attractors predstavlja meditativno popotovanje skozi zaporedje arpeggio gest v skorajšnjem sozvočju. Posnetek z obdelanimi in dlje trajajočimi resonancami teh gest v rahlo drugačni intonaciji širi harmonijo in zven ansambla. Po izzvenu te osrednje ideje se odkrijejo različna harmonična razpoloženja, ki ustvarjajo krivulje intenzivnosti znotraj osnovnega okvira. Attractors je bil napisan za duo Iktus in premierno predstavljen leta 2013 v Seattlu (WCF Transport Series).

Philippe Hurel: Tombeau in memoriam Gérard Grisey, za klavir in tolkala (1999)
Tombeau in memoriam Gérard Grisey Philippa Hurela je duhovit glasbeni poklon vplivnemu francoskemu skladatelju Gérardu Griseyu, ki je znan po svojem prispevku k spektralni glasbi. V tej skladbi za klavir in tolkala Hurel raziskuje teme spomina in refleksije z dinamičnim prepletanjem barv in tekstur.
Skladba se predstavi v štirih ločenih delih, od katerih vsakega zaznamujejo edinstveno vzdušje in glasbene geste. Klavir in tolkala vzpostavijo dialog, v katerem se prepletajo zapleteni ritmični vzorci in melodični fragmenti, hkrati pa raziskujejo razširjene tehnike in inovativne zvočne možnosti.

Programska opomba: Philippe Hurel
Ko je Gérard umrl, sem pripravljal skladbo za klavir in vibrafon igrive narave. Zaradi neizmerne žalosti, ki me je nenadoma preplavila, sem opustil projekt, od katerega ni ostalo nič razen imen instrumentov. Kako bi se lahko bolje poklonil Gérardu, kot da napišem svojo lastno skladbo, brez sklicevanja nanj, brez znakov njegovega vpliva? Kljub temu je bila prav agresivnost skladbe Vortex temporum tisto, s čimer se je začela moja skladba. Nujno je bilo, da partiture ne preučujem, ohranim pa njeno moč in jo uporabim kot metaforo. Še nikoli prej se mi ni bilo treba soočiti s tovrstnim delom. Skladba je dobila podobo rituala, vibrafonu pa sem dodal dodatna tolkala kot so kravji zvonci, tajski gongi in krotale - vse to zato, da bi "motil" klavir, ne da bi ga dejansko spravil iz tira, kot je to storil Grisey. Prvič v zgodovini moja glasba ne bo objektivna. Z velikimi težavami sem vrednotil material in moja trenutna prepuščenost popolni intuiciji morda ne bi bila všeč Gérardu. Skladba je vendarle prežeta z Griseyevim duhom in brez njega ne bi mogla ugledati luči sveta. "Na koncu smo vsi del družbe, ne glede na to, kako gledamo na to. Imamo le malo tistega, čemur bi lahko rekli svoje, v najčistejšem pomenu besede. Vsi moramo sprejeti in se učiti, tako od tistih, ki so bili pred nami, kot od tistih, ki so zdaj z nami." (Goethe po Eckermannu 17. 2. 1832 v Gespräche mit Goethe).

Steve Reich: Kvartet 
Steve Reich (1936) je ameriški skladatelj, ki je s svojim delom pomembno vplival na razvoj in utemeljitev glasbenega minimalizma. Svojo estetiko opisuje kot »željo, da bi lahko slišal proces, ki se odvija skozi zvenečo glasbo.« V okviru tonalne harmonije in počasnega harmonskega ritma, se njegova glasba oblikuje v kanonih in faznih zamikih ponavljajočih se melodičnih fraz, ki skozi ritmični pulz ustvarjajo nove vzorce in neprekinjen zvočni tok.
Skladba Quartet je bila dokončana 16. decembra 2013. Nastala je po skupnem naročilu glasbenih institucij Southbank Centre, Carnegie Hall, The Juilliard School, Cité de la musique in Kölner Philharmonie / KölnMusik, skladatelj pa jo je posvetil tolkalistu Collinu Currieu, ki jo je z zasedbo Colin Currie and Friends tudi krstno izvedel 12. oktobra 2014 v Southbank Centru v Londonu.
Kvartet, v klasični tradiciji večinoma pojmovan kot godalni sestav, ima osrednjo vlogo v kombinaciji klavirskega in tolkalskega dua že v delih The Desert Music, Sextet, Daniel Variations, Double Sextet idr. Skladba Quartet je napisana za zasedbo dveh klavirjev in dveh vibrafonov.
Po skladateljevih besedah delo spada med njegove kompleksnejše kompozicije. Oblikoval ga je po klasični tridelni formi hitro – počasi – hitro, v celoto povezani z attacami med posameznimi stavki.
V stavku I. se skozi pogoste mediantne harmonske premike niza raznolik motivični material, ki se repetitivno v kanonih razvija s podvajanjem 1. klavirja in 1. vibrafona, ter 2. klavirja in 2. vibrafona. Klavirski zven prevzame perkusivnost, kar ustvari enoten zvočni tok.
Stavek II. bogati harmonija, umirjeno zvočno sliko širijo nizki toni klavirjev in bežne fraze vibrafonov. V stavku III. se predstavljeni motivi postopoma ritmično dopolnjujejo do utripajočega pulza finala.

Matej Bonin: EPPUR SI MUOVE V (2024)
Vedno ko me Simon Klavžar povabi k sodelovanju, se vabilu z veseljem odzovem, saj so tolkala skupina inštrumentov, ki mi je izrazito blizu, kot tudi sodelovanje s tako izjemnim glasbenikom, kot je Simon. Za to priložnost sem nadaljeval pristope, ki jih že dalj časa razvijam v dveh ciklih (Gimnastika ne/smisla in Eppur si muove) - uporaba vzročno posledičnih navodil pri nadzoru koordinacije med izvajalci in kreiranju glasbene tvarine kot tudi preizpraševanje odnosov med izvajalci: pozicija solista, interakcija mikro skupin, zasedba kot homogeni organizem, itd... Pri pisanju sem se tokrat oprl tudi na metrično značilnost glasbe flamenka - compas, ki poganja odnose pulzacij in grupiranja elementov v tej španski umetniški praksi.

Na vrh