LARA OPREŠNIK, klavir in TRIO PLAMEN

06.06.2023
19:30
Akademija za glasbo, Dvorana Julija Betetta

LARA OPREŠNIK, klavir

Spored:
Nikolaj Medtner
SONATA REMINISCENCA op. 38, št. 1

Lara Oprešnik
FUGA

Cesar Franck
PRELUDIJ, KORAL IN FUGA


Lara Oprešnik je z igranjem klavirja začela pri sedmih letih v razredu prof. Monike Vehovec v Glasbeni šoli Velenje. Hkrati je igrala tudi violino v razredu prof. Igorja Ulokina. Srednjo stopnjo je začela v razredu prof. Jožice Grebenšek in z odliko zaključila v razredu prof. Jerneje Grebenšek kot Najdijakinja Umetniške gimnazije Velenje. Leta 2021 je z najvišjo oceno diplomirala na Univerzi za glasbo in upodabljajočo umetnost v Gradcu v razredu prof. dr. Milane Černjavske, leta 2019 pa na Akademiji za glasbo v Ljubljani v razredu prof. Hinka Haasa. Trenutno je absolventka magistrskega študija Akademije za glasbo v Ljubljani v razredu prof. Rubna Dalibaltayana.
Kot solistka je nastopila s Simfoničnim orkestrom RTV Slovenija, z Mihail Jora Filharmoničnim orkestrom iz Bacaua in Simfoničnim orkestrom Glasbene šole Fran Korun Koželjski Velenje. Za izvedbo 1. Beethovnovega koncerta je prejela študentsko Prešernovo nagrado. S solističnimi recitali je koncertirala na mednarodnem Festivalu Lent, v okviru ciklov Mladi virtuozi Festivala Ljubljana, Hiše kulture Celje, Glasbene mladine ljubljanske, Društva klavirskih pedagogov Epta ter tudi kot članica klavirskega dua in klavirskega tria Affettuoso.
Je prejemnica številnih nagrad na mednarodnih in državnih tekmovanjih (Tenerifi, Dunaj, Cervignano del Friuli, Naborjet, Rim, Ljubljana, Trst, Lamporecchio, Nova Gorica...) Leta 2020 je za zmago na avdiciji prejela štipendijo, ki jo podeljuje Yamaha Music Foundation of Europe.
V lanskem letu je uspešno opravila sprejemne izpite za magistrski študij na Kraljevi akademiji v Londonu. V zadnjih letih se preizkuša tudi kot skladateljica. V letu 2022 je pri Založbi Bogataj izdala svojo prvo skladbo za solo klavir, z naslovom V iskanju. Na mednarodnem skladateljskem tekmovanju Oscar Rieding je v letu 2018 prejela absolutno 1. nagrado za skladbo Modrina, leta 2022 je prejela 3. nagrado na državnem festivalu Spevslam za skladbo Ocean.
Svoje znanje je izpopolnjevala pri prof. Jasminki Stančul, Laszlu Baranyayu, Lovru Pogoreliću, Riti Kinki, Olegu Marshevu, Aleksandru Serdarju, Nataschi Kudritskayi, Julii Gubaidulini …

 

/

TRIO PLAMEN
Špela Pokorn, klarinet
Barbara Nagode, violončelo
Eva Založnik, klavir
Mentor: izr. prof. Miha Haas

 

Spored:
Ludwig van Beethoven
TRIO V ES-DURU, op. 38
I. Adagio – Allegro con brio
II. Adagio cantabile
III. Tempo di Menuetto
IV. Tema con variazioni. Andante
V. Scherzo. Allegro molto e vivace - Trio
VI. Andante con molto. Alla marcia - Presto


Robert Muczynski
FANTASY TRIO, op. 26
I. Allegro energico
II. Andante con espressione
III. Allegro deciso
IV. Introduction and finale: Andante molto e sostenuto


Trio Plamen od leta 2020 ustvarja pod mentorstvom prof. Mihe Haasa na Akademiji za glasbo v Ljubljani. Članice tria so klarinetistka Špela Pokorn, violončelistka Barbara Nagode in pianistka Eva Založnik. Povezuje jih želja po skupnem glasbenem ustvarjanju in igrivosti, same pa se kljub raznolikosti značajev medsebojno izvrstno dopolnjujejo.
Redno se udeležujejo različnih državnih in mednarodnih tekmovanj, kjer dosegajo visoka priznanja. Leta 2021 so se udeležile 2. mednarodnega tekmovanja mladih glasbenikov Zagreb in osvojile I. nagrado, za kar so bile kasneje povabljene na koncert nagrajencev in aprila 2023 nastopile v dvorani Vatroslava Lisinskega. Leta 2022 so na 11. mednarodnem Koroško klavirskem tekmovanju osvojile zlato nagrado. Leta 2023 pa so na tekmovanju TEMSIG osvojile zlato priznanje, 3. nagrado.
Skozi leto redno sodelujejo tudi pri dogodkih in koncertih, ki jih pripravlja Mestna občina Ljubljana v okviru štipendistov mola. Prijavile so se na razpis GM oder za leto 2023/24, kjer so bile izbrane in dobile cikel treh koncertov po Sloveniji. Z letošnjim letom se odpravljajo na turnejo v Firence, kjer bodo kot komorna zasedba zastopale Slovenijo na mednarodnem zborovskem & orkestrskem festivalu Florence. Udeležile so se tudi mojstrskega seminarja violončelistke Maruše Bogataj.

L. van Beethoven je napisal Septet, op. 20 leta 1800. Tri leta kasneje pa je napisal še priredbo za trio klarinet, violončelo in klavir. Večino linij v godalih je napisal za klavirski part, klarinet je obdržal svoje linije, medtem ko violončelo igra tudi parte fagota in roga.
Iz tria je razvidno skladateljevo pisanje v začetnem obdobju, saj je čez celotno delo ves čas občutiti navihanost, igrivost in otroško nedolžnost. Z vsakim posameznim stavkom se dotakne najbolj značilnih oblik, ki se pogosto pojavljajo v sonatnih oblikah ter jih združi v celoto. Zelo dobro ohranja prvotno idejo septeta, saj se na večih mestih inštrumenti razvijejo v polno, bogato in barvito zvočnost.

Robert Muczynski je napisal Fantasy trio za klarinet, violončelo in klavir, op. 26 med poletjem leta 1969 na prošnjo dveh prijateljev iz Univerze v Arizoni. Glasbeni kritiki so označil trio kot “nalezljivo” delo, ki takoj zagrabi poslušalčevo pozornost že s samim začetkom in jo tako obdrži do konca. Poleg izjeme počasnega stavka je glasba zelo živahna in ekstrovertirano naravnana. Teme so odprte, neposredne in polne močnih karakterjev, ki druga v drugo posegajo. Skladatelj verjame, da je sam “polet domišljije” vpliv na raznolikost, ki jo je raziskoval in uporabil v vseh stavkih. Med to sodi tudi raziskovanje različnih tekstur, tonalitet, transformacije materiala ter cikličnosti.
1. stavek deluje zelo provokativno, kar skladatelj dobro prikaže z akcenti in s poudarki na neobičajnih mestih. Pogosto so hkrati prisotni štirje glasovi vsak s svojo linijo, kar povzroča zmešnjavo in nemir. Avtor s tem poustvarja temačno ozračje, globoka nemirna čustva ter nesigurnost.
V 2. stavku nam goli začetek pripoveduje violončelo skozi otožno in obupano melodijo, ki jo spremlja srhljiva klavirska podlaga, ki ponazarja čas, ki teče brezciljno in počasi v neskončnost. Ozračje vzbuja občutek neuslišane bolečine. Kasneje se pridruži klarinet, ki v dvogovoru z violončelom še bolj poudari stisko. Srhljivost s prevzemom teme v klavirju narašča in se stopnjuje do konca stavka.
3. stavek se nadaljuje v navezi z drugim stavkom kot namišljen beg pred kruto realnostjo. Občutek preganjanja in zasledovanja, da v bližini ves čas preti nevarnost. Na redkih mestih je prisoten navidezen pogum, ki bi lahko ponazarjal moč, vendar se vedno znova izkaže za lažno, golo upanje. Z zadnjimi takti se iluzija o uspelem pobegu nenadoma razblini in izpuhti tako hitro, kot je prišla.
4. stavek se prične iz daljave z otožno melodijo, ki deluje kot spomin na čas, ki je bil bogat v veselju, brezskrbnosti in naivnemu zaupanju. V osrednjem delu pa ta spomin oživi v Allegru, ki nas spodbudi k radoživosti, moči volje in k iskrenem upanju na boljši jutri.

Na vrh