NIKA DEŽELAK, SAKSOFON in MILE ĐURĐEVIĆ, HARMONIKA

09.03.2022
19:30
Mestna hiša, Rdeča dvorana, Mestni trg 1
Solo e da camera

 

NIKA DEŽELAK, SAKSOFON
mentor: izr. prof. Miha Rogina
doc. Sae Lee, klavir 

Spored:
Clara Schumann (1819–1896)
TRI ROMANCE, OP. 22
Andante molto
Allegretto
Leidenschaftlich schnell 

Frank Martin (1890–1974)
BALADA

Jean Charles Richard (1974)
BAB BOUJLOUD 

 

Clara Schumann je Tri romance za violino in klavir, op. 22 napisala za takrat 24-letnega virtuoza Josepha Joachima, s katerim sta jih kasneje skupaj izvedla na več koncertih. Skladba je napisana v treh delih: Andante molto, Allegreto in Leidenschaftlich schnell. Prva romanca se začne s pridihom ciganskega patosa, čemur sledi krajša osrednja tema z energičnimi arppegi. V zadnjem delu, ki je podoben začetku, se skladateljica približa glavni temi iz prve violinske sonate njenega moža, Roberta Schumanna. Druga romanca je otožnega in hrepenečega značaja in vključuje mnoge okraske, zadnja, ki je dolga skoraj kot prvi dve skupaj, pa je sestavljena iz dolgih fraz v violinskem delu, ki jih dopolnjuje živahna klavirska spremljava.

Balada za altovski saksofon in klavir je prvo v ciklu enostavčnih del, ki jih je švicarski skladatelj Frank Martin napisal za različne instrumente. Napisana je bila leta 1938 na pobudo saksofonista Sigurda Rascherja. Kljub temu, da je v skladbi pogosto slišati sinkopiran ritem, skladatelj s tem naj ne bi namigoval na povezavo saksofona z jazzom in popularno glasbo.

Bab Boujloud je delo francoskega saksofonista in skladatelja Jeana Charlesa Richarda. Skladba je bila napisana za AndorraSax Festival 2019, skladatelj pa jo je posvetil predstavniku francoske saksofonistične šole in učencu Marcela Mula: Sergu Bichonu. Bab Boujloud predstavlja veličasten vhod v medino mesta Fes v Maroku – najstarejši del mesta, poln ozkih uličic in obdan z obzidjem, ki predstavlja srce vsakega večjega maroškega mesta.

Nika Deželak je svojo glasbeno pot začela z osmimi leti na Glasbeni šoli Laško pri profesorici Nevi Marn Hafner ter šolanje nadaljevala na Konservatoriju za glasbo in balet Ljubljana. Leta 2016 je pričela s študijem saksofona na Akademiji za glasbo v Ljubljani, kjer je v letu 2019 diplomirala v razredu profesorja Matjaža Drevenška. Podiplomski študij zdaj nadaljuje v razredu profesorja Mihe Rogina. Redno se udeležuje različnih tekmovanj. Do sedaj je prejela zlato plaketo na mednarodnih tekmovanjih pihalcev Emona, Svirel, Varaždin in na državnem tekmovanju Temsig. Je aktivna članica ansambla saksofonov AG. Svoje znanje izpopolnjuje na seminarjih pri domačih in tujih saksofonistih, kot so Arno Bornkamp, Koryun Asatryan, Jean-Denis Michat, Daniel Gauthier, Jean Yves Formeau, Claude Delangle, Joonatan Rautiola in Vincent David.

 

* * *

MILE ĐURĐEVIĆ, HARMONIKA
Mentor: prof. Borut Zagoranski

Krzysztof Penderecki (1933–2020)
SINFONIETTA (1991/2014)
Allegro molto

Johann Sebastian Bach (1933–2020)
PRELUDIJ IN FUGA V CIS-MOLU, WTK I

Benjamin de Murashkin
GLIDES BY BELOW (2016)

Jošt Juhant (1995)
BARA (2022, krstna izvedba)

Lojze Lebič (1934)
NASPROTJA (2016) 

 

Krzysztof Penderecki

Krzysztof Eugeniusz Penderecki, skladatelj s postmodernističnim pristopom je, zgledujoč se na Bartoka, napisal popoln primer neoklasicističnega dela v svojem slogu in konstrukciji. Sinfonietto iz leta 1991 je poljski harmonikar Maciej Frąckiewicz skupaj s skladateljem priredil za harmoniko leta 2014. Prvi stavek Allegro molto je precej dinamične teksture, polnega zvoka in razgibanega kontrapunkta.

Johann Sebastian Bach 

Dva zvezka 48-ih preludijev in fug z naslovom Dobro uglašeni klavir Johanna Sebastiana Bacha sta bila objavljena v letih 1722 in 1744. Ekspresivna in recitativna melodija preludija spominja na Bachovo pasijonsko glasbo. Petglasna fuga je ena izmed Bachovih najdaljših in najbolj gosto napisanih fug.

Benjamin de Murashkin

Benjamin de Murashkin je dansko-avstraljski skladatelj in aranžer. Njegova dela obsegajo skladbe za solo inštrumente, manjše zasedbe, zbor in orkester. Murashkin redno improvizira na recitalih in si prizadeva ustvariti fuzijo med intuitivnimi in sistematično pristopnimi metodami kompozicije v jeziku, ki ne vpliva le na celoten razpon klasične tradicije, temveč tudi na sodobne popularne sloge.

Jošt Juhant

Skladbo Bara (2022) je skladatelj Jošt Juhant, študent kompozicije na Akademiji za glasbo v Ljubljani, napisal v sodelovanju z Miletom Đurđevićem za nocojšnji koncert po tem, ko sta uspešno sodelovala pri skladbi za bariton in harmoniko preteklo poletje. Naslov skladbe izhaja iz islandske, staronordijske besede, ki pomeni »val«. Izbor naslova skladbi pristoji, saj tako pomen kot zven besede ustrezata pojavu, ki ga označujeta in podobno je val skladbi tako idejno kot materialno izhodišče. Morda je najočitnejša povezava z valovi raba plastičnega »bottlenecka« za oponašanje pretakanja vode po kamenčkih, ki skladbo zaokrožuje. Idejno tako skladba prehaja iz najbolj konkretne v najbolj abstraktno interpretacijo in spet nazaj na način, da se veliko majhnih valov poveže v en velik, ki določa obliko skladbe. Tako kakor v skladbi tudi v življenju zanemarimo malenkosti, da lahko prepoznamo veličino in obratno. Zmeraj smo samo za odtenek stran od nepojmljive celote.

Lojze Lebič

Delo Nasprotja – Contraria je bilo napisano leta 2016 za harmonikarja Klemna Lebna. Skladba je sestavljena iz stavkov I. Largo in II. Allegro, ki sta medsebojno kontrastna po karakterju. Naslov skladbe se lahko razume kot menjava belih in črnih tipk harmonike, lahko pa tudi kot sprememba karakterja. Uporabljeni so številni novi načini in prijemi, kot so improvizacija, aleatorika, igra grozdov (clustri), igra z mehom, udarci po obodu … V skladbi je slišati dvoje: ekspresionizem, kadar sta zvočnost in igra aktivni ter magični realizem, ko zvočno dogajanje otrpne v budno pasivnost.

Mile Đurđević (2000) je študent 3. letnika harmonike na Akademiji za glasbo v Ljubljani, v razredu red. prof. Boruta Zagoranskega. Nižjo in srednjo glasbeno šolo je končal v rojstnem Smederevu leta 2019. V dosedanjem glasbenem izobraževanju je dosegel 50 nagrad. Na državnem tekmovanju TEMSIG je prejel zlato plaketo (2020). Na 44. Mednarodnem tekmovanju harmonikarjev v Puli je prejel 1. nagrado (2019). Na 49. svetovnem tekmovanju Akkordeonwettbewerb v Klingenthalu v Nemčiji je dosegel 4. mesto (2018). Bil je lavreat na Beograjskem festivalu harmonike (2017), na Državnem tekmovanju glasbenih šol Srbije in na Tekmovanju glasbenih talentov Srbije (2016).

S komornim ansamblom Slovenskega komornega glasbenega gledališča (SKGG) je izvedel premieri dveh slovenskih oper: Hiša usmiljenja skladatelja Tomaža Sveteta (Ljubljana, oktober 2021) in Deklica z vžigalicami skladateljice Tine Mauko (Koper, julij 2021). Posnel je koncert Glasbeni samovar v organizaciji Glasbene mladine Ljubljanske v dvorani Slavka Osterca Slovenske filharmonije (2021). Nastopil je v orgelskem ciklusu France Goršič v Trnovski cerkvi v Ljubljani (2021). Igral je na otvoritvi dogodka razstave Kolikor ilustracij, toliko svetov v Mali galeriji Banke Slovenije (2020). Imel je celovečerni koncert v Kulturnem centru Srbske pravoslavne cerkve v Ljubljani (2020). Izvedel je solistični koncert ob Svetovnem dnevu glasbe v Srbskem kulturnem centru v Parizu (2019). Je dobitnik Dositejeve nagrade Fonda za mlade talente Republike Srbije (2018). Prejel je Svetosavsko nagrado za ustvarjalnost mladih mesta Smederevo (2017). Bil je prejemnik štipendije za izjemno nadarjene učence Ministrstva za kulturo Republike Srbije v letih 2018 in 2017. S svojima sestrama je ustanovil trio M (kitara, klarinet, harmonika). V glasbeni šoli Lavrica poučuje predmet harmonika. 

Na vrh